85 Komentari

Sortiraj po:

Mile

pre 2 godine

Burek je sa mesom samo! Raja je jos od 15 veka bila bogata zdrali samo meso svaki dan u bureku! Kakav sir, kakvo zelje, pa toga nema na Balkanu, samo meso! Bosna pogotovo poznata po govedini, ogromna otvorena prostranstva, Teksas Balkana, siluete milijardi goveda koje se sastavljaju sa horizontom gde god pogledas u Bosni, a Bosanci kauboji...

Ommm

pre 2 godine

Naša kućna verzija bureka je gibanica i ona prava od kora koje se razvlače na okruglom astalu je svemirski brod u odnosu na bilo koji burek. Tu ide mlad malo slan sir i obavezno malo kamaka. To su nekad pravile naše majke i tetke, ali to sve manje osoba ume da razvuče.

Kole

pre 2 godine

Turci su prvo došli u Srbiju, pa tek onda u Bosnu, tako da smo mi prvi jeli i pravili burek dok još oni nisu ni znali šta je burek. Tu raspravu oni potenciraju kao da je to nešto što su oni izmislili. Uostalom, svako u svom kraju ima drugačije nazive za potpuno ista jela. Mi kažemo prasetina,a Hrvati odojak. I sad ja treba njima da zvocam kako nisu u pravu. Ja inače jedem samo burek sa sirom jer od onog sa mesom tri dana pijem sodu bikarbonu. Najbolju burek u Bgd je kod Rankovića.

Milan

pre 2 godine

@Milan:
I samo da dodam da je prvi burek napravljen 1496. godine u Nisu i 1520. je standardizovan.
(Runchinoi, 3. avgust 2023 10:52)

Dozvolite mi da dodam neke interesantne detalje i da dam malu ispravka. Burek vodi poreklo iz Anadolije - to svi znamo. Turci su majstori koji su smislili jelo. Medjutim, ne 1496. vec 1498. (malo da nateramo mak na konac :-)), je Mehmed Oğlu rodom iz Istanbula, a koji je živeo i radio u Nišu kao pekar, izmislio i napravio prvi "okrugli" burek. To je ono što smo mi u Srbiji prihvatili kao burek i to je ono što zovemo burekom. Dakle u tepsiji, okrugli burek, tj. naš domaći burek jeste nastao u Srbiji, izmišljen je u Nišu daleke 1498. i odatle se proširio na sva ostala mesta. Evo i linka do wikipedije: https://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rek

Dejan

pre 2 godine

Moje misljenje je da u Bosni nemaju ono sto je u Srbiji burek. U Bosni burekom nazivaju ono sto se u Srbiji zove pita sa mesom. I tu se cela prica zavrsava. Srpski bure i bosanski burek niti imaju isti oblik, niti se isto sprema, niti isto krcka po zubom, niti imaju isti miris niti isti ukus. Dva totalno razlicita peciva. Anomalija ovde je da u Bosni pitu sa mesom zovu burek, a pite sa drugim filom nazivaju - pita, sirnica, krompirusa ili kako god da zovu. Zapravo, u Bosni nemaju uopste burek koji postoji u Srbiji. Najvise volim burek sa sirom, ali je i sa mesom dobar, manje volim pitu sa mesom, ali je i dalje dobra, tako da preporucujem da probate bosanski burek, jako je ukusan. :-)

Milan

pre 2 godine

U Srbiji postoje bureci i pite. Burek moze biti sa cime god se napuni, dakle sa mesom, sirom, spanacem, krompiron, sunkom i tako dalje. Burek ima specificno tanko, krckavo spolja, meko testo iznutra i zamascen je, pravi se u tepsiji, kruznog je oblika ceo a secka se na trouglove kako se servira i najbolje ide uz jogurt. Burek je slagan odozgore, nije savijan. Dakle u Srbiji burek nije nekakva kobasica od testa savijena sa gumastim testom i ne ide uz ajran. Ovo je vzana razlika jer burek ovako napravljen ima specifican ukus. Pita u Srbiji je isto od testa, ali se slaze u drugaciji oblik, isto moze biti sa cime god - mesom, sirom, spanacem, pecurkama, koprivom. Taj bosanski "savijen" burek sa mesom bi bio pita sa mesom u Srbiji. Burek i pita su totalno razlicite stvari u Srbiji, jer su razlicitog oblika, teksture i ukusa, te je to Srpski jezik odlicno opisao dajuci razlicita imena razlicitim stvarima i sa opisom sa cime je, jer burek sa mesom ima razliciti ukus od bureka sa prazilukom, a pita sa prazilukom ima razliciti ukus od bureka sa prazilukom. A imamo i gibanicu. Gibanica je nesto trece. Gibanica je fenomenalna. Prica da je burek samo sa mesom, a burek sa sirom je pita sirnica je totalno netacna i ne pije vodu u Srbiji.

Vanja Petrović

pre 2 godine

Koliko god neki želeli da svojataju, burek nije naš izum. Naša reč burek je nastala od turske reči börek (prvobitno bögrek) a znači: kore nadevene sirom, mesom, zeljem, krompirom. Slična reč se javlja u persijkom jeziku burak (بورک) koja vuče poreklo iz Pahlavi jezika (Pārsīk) gde se kaže bōrak i odnosi se na svako jelo napravljeno od nadeveni kora (koje se prave od već poznate kombinacije brašna, vode i ulja).
Inače, probala sam burek u Grčkoj, Turskoj, Kipru, i naravno kod nas i u zemljama ex YU. Najbolji na svetu mi je naš burek sa mesom pa onda turski burek sa zeljem i sirom, i grčki sa krompirom koji se pravi samo u vreme velikih postova.

Ne mogu da kažem da sam generalno oduševljena grčkim burekom sa sirom (zemlja u kojoj živim), ali ako ste u Solunu, ne zaboravite da probate njihovu verziju smotanog bureka sa mesom ili sirom. Prava poslastica!

Logika umrla

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 2. avgust 2023 12:55)

Ako nema veze sa otomanskim originalom, kako je onda otomansko?

Zok1

pre 2 godine

Prvi zapisi o burekdžiji u Nišu su nastali u vreme kada je Sarajevo bilo Vrhbosna. Kada su krenuli u pohod na Bosnu, Turci su svratili na burek sa jogurtom u Nišu, pa nastavili dalje. Samo jelo su Turci preuzeli od drugih naroda i usavršili.

Yu

pre 2 godine

A ko su "bosanci"?
(C i n i k, 02. avgust 2023 15:43)

Građani BiH koji žive u Bosni. Šta je sporno? Pitanje ti je tipa "Ko su Sremci?"

Vlada

pre 2 godine

Ljudi niste probali burek ako niste bili kod "trovača" u Đušinoj (preko puta studentskog doma Vera Blagojević). Taj je definitivno nešto najbolje što sam jeo, a jeo sam burek po čitavoj bivšoj Jugi. I da, nije bitno da li je sa sirom ili mesom, svako nek naručuje po svom ukusu.

Харун ел Рашид

pre 2 godine

Чекај мало, сад ми ништа није јасно. Ако је бурек настао у Турској, како у њему може бити свињске масти? Зар Турци једу свињетину?

Изногуд

pre 2 godine

@only fools and horses
Управо тако, Турци Огузи, преци данашњих Турака по имену и језику, су слични данашњим туркијским народима, Ујгурима, Јакутима, па и Казакхстанцима него данашњим Турцима.

Neko iz nekog naroda

pre 2 godine

Побогу, људи, докле ћете мијешати бабе и жабе?
Босанац је географска припадност, исто као и нпр. Херцеговац. Са друге стране, Србин је национална припадност, исто као и Бошњак, нпр.
Босанци, као нација, нису препознати ни у Уставу БиХ, чисто да знате….
(Макарије, 2. avgust 2023 13:52)

Makarije, druže, nemoj da zameriš, ali meni je sve to isto. I Bosanci i Hercegovanci, i Srbi, i Muslimani, i Hrvati, ko god da tamo živi. Sve je to meni isto i sve mi je to lepo. A burek?
Nek je samo ukusan, kako god da ga zvali.
Sve je to Tursko, a dosta i Persijsko, to je još starija kultura.
Svim ljudima dobre volje prijatno veče želim!

Смрда

pre 2 godine

Исправно би било Србијанци и Босанци, а не Срби и Босанци, јер Босанци могу да буду Срби и обрнуто.

Znalac

pre 2 godine

Burek je iz Splita, Otomani su ukrali recept preko Austro-ugarske, pa je preko Srbije usao u Bosnu. Burek iz Splita je orignalni recept donesen iz Perzijskog carstva 928 godina i promijenjen je za krunidnbu kralja Tomislava.

tompus

pre 2 godine

Burek je vrsta testa. Odete do Turske i pogledate u pekari šta je njima burek. 
Kao kod nas gibanica. Nije isto gibanica i pita sa sirom.
(rebro, 02. avgust 2023 14:32)

Zahvaljujemo se 

jedini koji zna..bravo

Slava Ruskoj vojsci

pre 2 godine

U Srbiji postoji : burek sa sirom, gibanica i pita sa sirom. I sve je to sa razlicirim izgledom, teksturom, ukusom. Najbolji burek sam jeo vise puta na jednom kiosku na zeleznickoj stanici u Zagrebu, i bio je najbolji jer je uvek bio svez i vruc, i konstantno su pekli i prodavali, tako da kad dodjes on se uvek pusi, vruc i ukusan, i naravno samo sa SIROM.

VEliki brat

pre 2 godine

"Burek čine tri sastojka: so, voda, brašno."

Pa, sad, ako je "prazan burek" u stvari burek, onda ta definicija jeste tačna. Međutim, burek ne može biti prazan (to što nema sira ili mesa, nego natrpaju sušenog luka i ko zna još čega je neka druga priča, ali između kora mora nešto da se ubaci), tako da je priča o bureku SA mesom ili SA sirom ili SA nečim drugim besmislena, jer izvorno burek mora imati taj neki nadev, prvo je bilo mleveno ili seckano meso, a danas da li će to biti mleveno meso, sir, ili nešto treće, potpuno je nebitno.



Burek je pita koja se ne mota kora, vec se slaze jedna na drugu i ima fil koji moze biti od mesa, sira, krompira, spanaca itd.
(detelinara, 2. avgust 2023 15:27)

Dakle, gibanica je u stvari burek sa sirom?
Ako si probao ovo što se danas zove burek sa sirom i pravu gibanicu, sigurno si primetio razliku, ako ni u čemu drugom, onda bar u debljini (same gibanice u odnosu na burek, a i u debljini kora), kao i u količini sira.

tompus

pre 2 godine

za Vlado 
99% otomanske kuhinje nije njihovo, narucito ne poslastice. istrazi malo
(mj, 02. avgust 2023 13:21)

Zahvaljujemo se na glasu

persijsko

Грифон

pre 2 godine

Ја сам Бурекџија и пун ми.. Бурека и Пита и ових преко Дрине што ме уче шта је шта.

tompus

pre 2 godine

ja imam 60 godina...69 u prvi pošao...burek sir,meso,jabuke,višnja...to je bilo onda i ponekad prazan...ako je loš sir,bolje prazan,meso sa lukom bljak...sa sirom burek ako je isti taz dobar jevrh još ako je deknjav onako,podebeo,a ne da hrska i vrušti...zagrizeš on se radpadne u hiljade delova,nema se šta pojesti...što je deknjavi meni bio najbolji...zato jer tek onda osetiš ukus tog testa koji je jedinstven...i u tome je poenta..hrbo sir,meso. mogu to jesti i ovako svaki dan...ali burek iz tepsije deknjavi...auuu. da mi je to pojesti sada,taj ukus..pa pkb jogurt iz tetrapaka..nema dalje...vrh vrhova...kad se setim samo...

ja

pre 2 godine

Burek je izvorno rimsko jelo, koje su preuzeli Romeji (istočni Rimljani - Vizantinci), pa su Turci, kad su osvojili vizantijsku Anatoliju, preuzeli ovo jelo i krstili ga burek. Izvorno jelo se zvalo placenta i spremalo se od kora i sira (zamislite!). Burek je “kodifikovan” u 16. veku, kada je turski burekdžija iz Niša, zapisao njegov recept (mislim da se taj recept i dan-danas čuva u Narodnom muzeju u Beogradu) - zato se Nišlije danas diče time da su postojbina bureka. I taj prvi recept kaže da se burek sprema od kora, ovčijeg loja i sira (zamislite!). Po meni, burek može da bude punjen bilo kojom namirnicom, al ako ćemo po PS-u i po istoriji, jedini pravi burek je sa sirom…

Krempita

pre 2 godine

“Kako kazati pekaru koji burek želiš, ako ne sa sirom, mesom...?”
(Sergio, 02. avgust 2023 12:51)
….pa sirnica, zeljanica, tikvenjača, kupusnjača itd…samo treba mozak uključiti ali i to je mnogima teško…

sumadinac

pre 2 godine

@mozaks,

Da bi imao kvalitetan burek, moras da imas i kvalitetne sastojke. To vise nijedna buregdzinica nema. Pocni samo od masti koja ide u burek, ovo sto se sad prodaje po prodavnicama i domaca mast koja se pre topila sa cvarcima nema veze. Ni priblizno slicnog ukusa. Sir? Dal mislis da ovaj sitan mrvljeni sir sto prave mlekare i sir koji su pravile nase bake od sirista (zeludac krave, bika) moze da ima isti ukus? Nikad! Ja ti to kazem iz licnog iskustva, a imam 40 godina. Moja pokojna baba je do svoje smrti pregodinu dana sirila sir sa siristem tj po starinskom receptu. Nijed sir nije mogao niti moze sad da mu pridje po ukusu sa ovim kupovnim sirilima..

S1pac

pre 2 godine

Ma daj, sad si celom svetu otvorio oči… a to da je izvorno iz Turske opet nema smisla kad ima više izvora među kojima se spominje i Niš. Znači može biti taj region pa su osmanlije u naletu nešto i pokupili.

mladići borovi, devojke jele

pre 2 godine

burek je samo sa nutelom, kikiriki puterom i mangom, sve ostalo su pite
(milinko, 2. avgust 2023 13:14)


ne, ne i ne!!!
bez ananasa i avokada, to nije burek nego - lenja pita!

detelinara

pre 2 godine

Covek je potpuno u pravu. Bosanci umislili da su oni izumitelji bureka pa drugima sole pamet kako je burek samo sa mesom. Burek je pita koja se ne mota kora, vec se slaze jedna na drugu i ima fil koji moze biti od mesa, sira, krompira, spanaca itd.

matori grobar

pre 2 godine

@only fools and horses
biće da si pomešao Seldžuke sa Otomanima. Otomanska, tj Osmanskq imperija postoji od 1299 god, pre toga su bili razni seldžučki kanati, koje je Osman ujedinio (po njemu Osmanska imperija, tj Osmanlije).
Kada su osvojili ove krajeve (XV vek) već su bili veoma civilizovani, bogate kulture (valjda i jezika, zavto ne znam).
Sa Romejima (Vizanticima, Grcima, kako ko želi) su u kontaktu od XI vekanibod njih jesu puno pokupili, kao i od Persijanaca i Arapa.
Od Balkanaca baš i ne.

Kurajber

pre 2 godine

Zašto Srbi, za razliku od Bošnjaka, nisu u
pravu kad kažu burek sa sirom, mesom, pečurkama... ako je na turskom burek sve to? Kako kazati pekaru koji burek želiš, ako ne sa sirom, mesom...?
(Sergio, 02. avgust 2023 12:51)





ovo …sa sirom, sa mesom, sa krompirom je višak.

gordana

pre 2 godine

U Srbiji se 60._90.god godina jeo samo burek sa mesom i sirom i taj ukus je specifican,posebno sa mesom koji sam vise jela u poslasticarnici"pariz"i u skolskom kiosku ,tako da neka razlika izmedju pita i bureka ipak postoji.

Komša

pre 2 godine

"Мени бурек више представља облик него састав"

Više način pripreme.
I sastav testa.
Burek je u stvari neka vrsta starinske "fast - fud" pite.
Po kvalitetu ne može da pridje običnoj piti jer je njena kora bogatija. Ali pita zahteva vremena.
Burek zahteva vestinu.
Majstorstvo.
I brzinu.
Ne razvlači se kao kora nego se "baca".
Sve ostalo nema veze - i burek i pita mogu biti filovani bilo čime.
Buregdzije i koradzije su pisebni zanati (Makedonci odlični majstori kad su kore za pitu i gibanju u pitanju) .

Mika

pre 2 godine

Voleo bih da vidim facu otodoksnog Bošnjaka
(mislim pre svega na kulinarstvo) kada bi
video laloške egzibicije tipa burek sa višnjama
(meni je super), ili možda i beogradske tipa
burek sa eurokremom (ovo nisam probao čini mi
se Too Heavy).

mozaks

pre 2 godine

sta god,kako god..danasnji burek sto vecina prave je jedna velika Nula.sve me moze reci kao burek sa testom,jer niti sira niti mesa iliti tkz sunke i kojekakvih gluposti sastojaka u danasnjem bureku.
sto bi rekao musterija u vicu o bgd prodavcu bureka..a majstore gde cuvas sir i meso?
a ovaj ce ko.iz topa..pa u frizideru,gde bih drugde..a na to musterija..super.onda izvadi iz frizidera i ubaci u ovo testo..
da,g.do burekdzije,a vazi za sve od severa do juga..burek je katastrofalno izgubio onu svoju svezinu i kvalitet..sira,mesa,jabuke..ni od korova,pa bi bilo lepo da malo pojacate kad vec pravite i prodajete proizvod koji nazivate ,,burek,,jer ovo sad sto se prodaje je blagi uzas u odnosu na nekadasnji proizvod.

Pantagruel

pre 2 godine

Сећа ли се неко филма "Шешир професора Косте Вујића"? Радња у њему се дешава крајем 19. или почетком 20. века, а главни јунак има свог омиљеног пекара који специјално за њега прави бурек са пужевима.

only fools and horses

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 2. avgust 2023 12:55)

Otomani su bili nomadi, ratničko pleme koje nije imalo ni poljoprivredu, ni metalurgiju, niti bilo šta slično. kuhinja im je bila sastavljena od par osnovnih jela, jezik vrlo ograničen. Ali znali su očigledno da ratuju i osvajaju i pri tom obogaćivali jezik, običaje, kuhinju. od persijanaca, kurda, Romeja odnosno Grka i Slovena odnosno Srba. Svi ti narodi su za njuh bili visoko civilizovani. Reći da smo mi od njih primali kuhinju, reči ili bilo kakvo znanje je smešno.

Мики

pre 2 godine

Мени бурек више представља облик него састав. Пите су у облику ролата, па савијене у кружницу или се ређају право у тепсију, а бурек се увек спрема у округлим тепсијама, коре се слажу једна на другу, када се заврши са слагањем, бурек се окрене наопачке, да би на врху била само једна кора и да се не раздвоји. То је сва мудрина. Који ће надев бити, то их само ближе одређује. Тако да бурек може бити и са сиром и са месом, баш као и пита.

rebro

pre 2 godine

Burek je vrsta testa. Odete do Turske i pogledate u pekari šta je njima burek.
Kao kod nas gibanica. Nije isto gibanica i pita sa sirom.

Mirko

pre 2 godine

Bio je jedan makedonac koji je imao svoju radnju u Budimpesti. Pravio je burek sa bananama. E sto je to bila bomba za stomak, a odlicno.

Argentto

pre 2 godine

Nek je on meni vruc, sa krckavom koricom.... prazan, sa mesom, sa sirom.. totalno nebitno... a pri prvom zalogaju jos vise nebitno je kako ga ko zove...

Јабучило

pre 2 godine

Kod nas u Srbiji je burek sa sirom i mesom

И празан и са вишњама и са јабукама итд. Давно је био и са јајима (и није био лош). Ону абомимацију са нутелом ћемо свесно заборавити.

Макарије

pre 2 godine

Побогу, људи, докле ћете мијешати бабе и жабе?
Босанац је географска припадност, исто као и нпр. Херцеговац. Са друге стране, Србин је национална припадност, исто као и Бошњак, нпр.
Босанци, као нација, нису препознати ни у Уставу БиХ, чисто да знате.
А што се бурека тиче, зовите га како хоћете, док год је са месом...

Damjan

pre 2 godine

Kako to mislite ni Srbi ni Bosanci? Ima mnogo Srba koji su Bosanci. Zamisli napisete ni Srbi ni Sremci? Cemu ta podela i mesanje baba i zaba? Ja sam Srbin Bosanac i ima nas jos par stotina hiljada. Objasnite mi kako da se podelim po pola i otpocnem raspravu i fight sa samim sobom. Hvala.

Vladimir

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 2. avgust 2023 12:55)


????

Gong

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 02. avgust 2023 12:55)

Bravo za izbor reči "otomansko", a ne "tursko". Zapravo, otomanska imperija je napravila kompilaciju iz svih osvojenih prostora, malo šta su izvorno imali kao svoje, ali sada imaju zaostavštinu sa tri kontinenta, pa je zovu "Turskom kuhinjom".

Gogi

pre 2 godine

Kao što gospodin Jevtić reče, sve je to kod njih (Turka) burek. A kod nas nije. Kod nas je burek i sa sirom i sa mesom, a drugo su pite (zamislite, i mi imamo filovano testo, i zovemo ga pita). A u Bosni je burek samo sa mesom. I svi smo u pravu. Svi imamo svoj stil.
P.S. Smaranje je već postalo ovo ,,šta je pravilno", oko svake sitnice. I dojadilo je već da sve što praktikujemo i radimo, pripisujemo drugima.

yoda

pre 2 godine

1. Ko je ovog proglasio za vrhunskog autoriteta za rešenje jezičkih nedoumica
2. Ako je tačno ovo što je rekao znači da su Srbi u pravu jer mi sve zovemo burekom

Balkanski kompleksi,mitovi i legende

pre 2 godine

prvi burek je napravljen(stvoren)u Nišu, i bio je sa mesom,kasnije je poceo i sa sirom da se pravi...
(markedjani, 2. avgust 2023 12:25)....i amebe.

Sergio

pre 2 godine

Zašto Srbi, za razliku od Bošnjaka, nisu u
pravu kad kažu burek sa sirom, mesom, pečurkama... ako je na turskom burek sve to? Kako kazati pekaru koji burek želiš, ako ne sa sirom, mesom...?

Milorad

pre 2 godine

Znači u Turskoj:
Daj mi burek.
(A pošto ih ima sa mesom, sirom itd), prodavačica pita:
sa čim?
Sa sirom,
ergo burek sa sirom.
Ergo, trebaš biti bosanac pa komplikovati ovo.

Sergio

pre 2 godine

Zašto Srbi, za razliku od Bošnjaka, nisu u
pravu kad kažu burek sa sirom, mesom, pečurkama... ako je na turskom burek sve to? Kako kazati pekaru koji burek želiš, ako ne sa sirom, mesom...?

yoda

pre 2 godine

1. Ko je ovog proglasio za vrhunskog autoriteta za rešenje jezičkih nedoumica
2. Ako je tačno ovo što je rekao znači da su Srbi u pravu jer mi sve zovemo burekom

Gogi

pre 2 godine

Kao što gospodin Jevtić reče, sve je to kod njih (Turka) burek. A kod nas nije. Kod nas je burek i sa sirom i sa mesom, a drugo su pite (zamislite, i mi imamo filovano testo, i zovemo ga pita). A u Bosni je burek samo sa mesom. I svi smo u pravu. Svi imamo svoj stil.
P.S. Smaranje je već postalo ovo ,,šta je pravilno", oko svake sitnice. I dojadilo je već da sve što praktikujemo i radimo, pripisujemo drugima.

Damjan

pre 2 godine

Kako to mislite ni Srbi ni Bosanci? Ima mnogo Srba koji su Bosanci. Zamisli napisete ni Srbi ni Sremci? Cemu ta podela i mesanje baba i zaba? Ja sam Srbin Bosanac i ima nas jos par stotina hiljada. Objasnite mi kako da se podelim po pola i otpocnem raspravu i fight sa samim sobom. Hvala.

Мики

pre 2 godine

Мени бурек више представља облик него састав. Пите су у облику ролата, па савијене у кружницу или се ређају право у тепсију, а бурек се увек спрема у округлим тепсијама, коре се слажу једна на другу, када се заврши са слагањем, бурек се окрене наопачке, да би на врху била само једна кора и да се не раздвоји. То је сва мудрина. Који ће надев бити, то их само ближе одређује. Тако да бурек може бити и са сиром и са месом, баш као и пита.

only fools and horses

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 2. avgust 2023 12:55)

Otomani su bili nomadi, ratničko pleme koje nije imalo ni poljoprivredu, ni metalurgiju, niti bilo šta slično. kuhinja im je bila sastavljena od par osnovnih jela, jezik vrlo ograničen. Ali znali su očigledno da ratuju i osvajaju i pri tom obogaćivali jezik, običaje, kuhinju. od persijanaca, kurda, Romeja odnosno Grka i Slovena odnosno Srba. Svi ti narodi su za njuh bili visoko civilizovani. Reći da smo mi od njih primali kuhinju, reči ili bilo kakvo znanje je smešno.

detelinara

pre 2 godine

Covek je potpuno u pravu. Bosanci umislili da su oni izumitelji bureka pa drugima sole pamet kako je burek samo sa mesom. Burek je pita koja se ne mota kora, vec se slaze jedna na drugu i ima fil koji moze biti od mesa, sira, krompira, spanaca itd.

Макарије

pre 2 godine

Побогу, људи, докле ћете мијешати бабе и жабе?
Босанац је географска припадност, исто као и нпр. Херцеговац. Са друге стране, Србин је национална припадност, исто као и Бошњак, нпр.
Босанци, као нација, нису препознати ни у Уставу БиХ, чисто да знате.
А што се бурека тиче, зовите га како хоћете, док год је са месом...

mladići borovi, devojke jele

pre 2 godine

burek je samo sa nutelom, kikiriki puterom i mangom, sve ostalo su pite
(milinko, 2. avgust 2023 13:14)


ne, ne i ne!!!
bez ananasa i avokada, to nije burek nego - lenja pita!

sumadinac

pre 2 godine

@mozaks,

Da bi imao kvalitetan burek, moras da imas i kvalitetne sastojke. To vise nijedna buregdzinica nema. Pocni samo od masti koja ide u burek, ovo sto se sad prodaje po prodavnicama i domaca mast koja se pre topila sa cvarcima nema veze. Ni priblizno slicnog ukusa. Sir? Dal mislis da ovaj sitan mrvljeni sir sto prave mlekare i sir koji su pravile nase bake od sirista (zeludac krave, bika) moze da ima isti ukus? Nikad! Ja ti to kazem iz licnog iskustva, a imam 40 godina. Moja pokojna baba je do svoje smrti pregodinu dana sirila sir sa siristem tj po starinskom receptu. Nijed sir nije mogao niti moze sad da mu pridje po ukusu sa ovim kupovnim sirilima..

Milorad

pre 2 godine

Znači u Turskoj:
Daj mi burek.
(A pošto ih ima sa mesom, sirom itd), prodavačica pita:
sa čim?
Sa sirom,
ergo burek sa sirom.
Ergo, trebaš biti bosanac pa komplikovati ovo.

Gong

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 02. avgust 2023 12:55)

Bravo za izbor reči "otomansko", a ne "tursko". Zapravo, otomanska imperija je napravila kompilaciju iz svih osvojenih prostora, malo šta su izvorno imali kao svoje, ali sada imaju zaostavštinu sa tri kontinenta, pa je zovu "Turskom kuhinjom".

mozaks

pre 2 godine

sta god,kako god..danasnji burek sto vecina prave je jedna velika Nula.sve me moze reci kao burek sa testom,jer niti sira niti mesa iliti tkz sunke i kojekakvih gluposti sastojaka u danasnjem bureku.
sto bi rekao musterija u vicu o bgd prodavcu bureka..a majstore gde cuvas sir i meso?
a ovaj ce ko.iz topa..pa u frizideru,gde bih drugde..a na to musterija..super.onda izvadi iz frizidera i ubaci u ovo testo..
da,g.do burekdzije,a vazi za sve od severa do juga..burek je katastrofalno izgubio onu svoju svezinu i kvalitet..sira,mesa,jabuke..ni od korova,pa bi bilo lepo da malo pojacate kad vec pravite i prodajete proizvod koji nazivate ,,burek,,jer ovo sad sto se prodaje je blagi uzas u odnosu na nekadasnji proizvod.

Argentto

pre 2 godine

Nek je on meni vruc, sa krckavom koricom.... prazan, sa mesom, sa sirom.. totalno nebitno... a pri prvom zalogaju jos vise nebitno je kako ga ko zove...

Mika

pre 2 godine

Voleo bih da vidim facu otodoksnog Bošnjaka
(mislim pre svega na kulinarstvo) kada bi
video laloške egzibicije tipa burek sa višnjama
(meni je super), ili možda i beogradske tipa
burek sa eurokremom (ovo nisam probao čini mi
se Too Heavy).

Komša

pre 2 godine

"Мени бурек више представља облик него састав"

Više način pripreme.
I sastav testa.
Burek je u stvari neka vrsta starinske "fast - fud" pite.
Po kvalitetu ne može da pridje običnoj piti jer je njena kora bogatija. Ali pita zahteva vremena.
Burek zahteva vestinu.
Majstorstvo.
I brzinu.
Ne razvlači se kao kora nego se "baca".
Sve ostalo nema veze - i burek i pita mogu biti filovani bilo čime.
Buregdzije i koradzije su pisebni zanati (Makedonci odlični majstori kad su kore za pitu i gibanju u pitanju) .

Јабучило

pre 2 godine

Kod nas u Srbiji je burek sa sirom i mesom

И празан и са вишњама и са јабукама итд. Давно је био и са јајима (и није био лош). Ону абомимацију са нутелом ћемо свесно заборавити.

matori grobar

pre 2 godine

@only fools and horses
biće da si pomešao Seldžuke sa Otomanima. Otomanska, tj Osmanskq imperija postoji od 1299 god, pre toga su bili razni seldžučki kanati, koje je Osman ujedinio (po njemu Osmanska imperija, tj Osmanlije).
Kada su osvojili ove krajeve (XV vek) već su bili veoma civilizovani, bogate kulture (valjda i jezika, zavto ne znam).
Sa Romejima (Vizanticima, Grcima, kako ko želi) su u kontaktu od XI vekanibod njih jesu puno pokupili, kao i od Persijanaca i Arapa.
Od Balkanaca baš i ne.

Pantagruel

pre 2 godine

Сећа ли се неко филма "Шешир професора Косте Вујића"? Радња у њему се дешава крајем 19. или почетком 20. века, а главни јунак има свог омиљеног пекара који специјално за њега прави бурек са пужевима.

Balkanski kompleksi,mitovi i legende

pre 2 godine

prvi burek je napravljen(stvoren)u Nišu, i bio je sa mesom,kasnije je poceo i sa sirom da se pravi...
(markedjani, 2. avgust 2023 12:25)....i amebe.

Vladimir

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 2. avgust 2023 12:55)


????

Mirko

pre 2 godine

Bio je jedan makedonac koji je imao svoju radnju u Budimpesti. Pravio je burek sa bananama. E sto je to bila bomba za stomak, a odlicno.

S1pac

pre 2 godine

Ma daj, sad si celom svetu otvorio oči… a to da je izvorno iz Turske opet nema smisla kad ima više izvora među kojima se spominje i Niš. Znači može biti taj region pa su osmanlije u naletu nešto i pokupili.

gordana

pre 2 godine

U Srbiji se 60._90.god godina jeo samo burek sa mesom i sirom i taj ukus je specifican,posebno sa mesom koji sam vise jela u poslasticarnici"pariz"i u skolskom kiosku ,tako da neka razlika izmedju pita i bureka ipak postoji.

rebro

pre 2 godine

Burek je vrsta testa. Odete do Turske i pogledate u pekari šta je njima burek.
Kao kod nas gibanica. Nije isto gibanica i pita sa sirom.

Грифон

pre 2 godine

Ја сам Бурекџија и пун ми.. Бурека и Пита и ових преко Дрине што ме уче шта је шта.

Milan

pre 2 godine

U Srbiji postoje bureci i pite. Burek moze biti sa cime god se napuni, dakle sa mesom, sirom, spanacem, krompiron, sunkom i tako dalje. Burek ima specificno tanko, krckavo spolja, meko testo iznutra i zamascen je, pravi se u tepsiji, kruznog je oblika ceo a secka se na trouglove kako se servira i najbolje ide uz jogurt. Burek je slagan odozgore, nije savijan. Dakle u Srbiji burek nije nekakva kobasica od testa savijena sa gumastim testom i ne ide uz ajran. Ovo je vzana razlika jer burek ovako napravljen ima specifican ukus. Pita u Srbiji je isto od testa, ali se slaze u drugaciji oblik, isto moze biti sa cime god - mesom, sirom, spanacem, pecurkama, koprivom. Taj bosanski "savijen" burek sa mesom bi bio pita sa mesom u Srbiji. Burek i pita su totalno razlicite stvari u Srbiji, jer su razlicitog oblika, teksture i ukusa, te je to Srpski jezik odlicno opisao dajuci razlicita imena razlicitim stvarima i sa opisom sa cime je, jer burek sa mesom ima razliciti ukus od bureka sa prazilukom, a pita sa prazilukom ima razliciti ukus od bureka sa prazilukom. A imamo i gibanicu. Gibanica je nesto trece. Gibanica je fenomenalna. Prica da je burek samo sa mesom, a burek sa sirom je pita sirnica je totalno netacna i ne pije vodu u Srbiji.

Yu

pre 2 godine

A ko su "bosanci"?
(C i n i k, 02. avgust 2023 15:43)

Građani BiH koji žive u Bosni. Šta je sporno? Pitanje ti je tipa "Ko su Sremci?"

Vanja Petrović

pre 2 godine

Koliko god neki želeli da svojataju, burek nije naš izum. Naša reč burek je nastala od turske reči börek (prvobitno bögrek) a znači: kore nadevene sirom, mesom, zeljem, krompirom. Slična reč se javlja u persijkom jeziku burak (بورک) koja vuče poreklo iz Pahlavi jezika (Pārsīk) gde se kaže bōrak i odnosi se na svako jelo napravljeno od nadeveni kora (koje se prave od već poznate kombinacije brašna, vode i ulja).
Inače, probala sam burek u Grčkoj, Turskoj, Kipru, i naravno kod nas i u zemljama ex YU. Najbolji na svetu mi je naš burek sa mesom pa onda turski burek sa zeljem i sirom, i grčki sa krompirom koji se pravi samo u vreme velikih postova.

Ne mogu da kažem da sam generalno oduševljena grčkim burekom sa sirom (zemlja u kojoj živim), ali ako ste u Solunu, ne zaboravite da probate njihovu verziju smotanog bureka sa mesom ili sirom. Prava poslastica!

Logika umrla

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 2. avgust 2023 12:55)

Ako nema veze sa otomanskim originalom, kako je onda otomansko?

Kole

pre 2 godine

Turci su prvo došli u Srbiju, pa tek onda u Bosnu, tako da smo mi prvi jeli i pravili burek dok još oni nisu ni znali šta je burek. Tu raspravu oni potenciraju kao da je to nešto što su oni izmislili. Uostalom, svako u svom kraju ima drugačije nazive za potpuno ista jela. Mi kažemo prasetina,a Hrvati odojak. I sad ja treba njima da zvocam kako nisu u pravu. Ja inače jedem samo burek sa sirom jer od onog sa mesom tri dana pijem sodu bikarbonu. Najbolju burek u Bgd je kod Rankovića.

Ommm

pre 2 godine

Naša kućna verzija bureka je gibanica i ona prava od kora koje se razvlače na okruglom astalu je svemirski brod u odnosu na bilo koji burek. Tu ide mlad malo slan sir i obavezno malo kamaka. To su nekad pravile naše majke i tetke, ali to sve manje osoba ume da razvuče.

Neko iz nekog naroda

pre 2 godine

Побогу, људи, докле ћете мијешати бабе и жабе?
Босанац је географска припадност, исто као и нпр. Херцеговац. Са друге стране, Србин је национална припадност, исто као и Бошњак, нпр.
Босанци, као нација, нису препознати ни у Уставу БиХ, чисто да знате….
(Макарије, 2. avgust 2023 13:52)

Makarije, druže, nemoj da zameriš, ali meni je sve to isto. I Bosanci i Hercegovanci, i Srbi, i Muslimani, i Hrvati, ko god da tamo živi. Sve je to meni isto i sve mi je to lepo. A burek?
Nek je samo ukusan, kako god da ga zvali.
Sve je to Tursko, a dosta i Persijsko, to je još starija kultura.
Svim ljudima dobre volje prijatno veče želim!

Dejan

pre 2 godine

Moje misljenje je da u Bosni nemaju ono sto je u Srbiji burek. U Bosni burekom nazivaju ono sto se u Srbiji zove pita sa mesom. I tu se cela prica zavrsava. Srpski bure i bosanski burek niti imaju isti oblik, niti se isto sprema, niti isto krcka po zubom, niti imaju isti miris niti isti ukus. Dva totalno razlicita peciva. Anomalija ovde je da u Bosni pitu sa mesom zovu burek, a pite sa drugim filom nazivaju - pita, sirnica, krompirusa ili kako god da zovu. Zapravo, u Bosni nemaju uopste burek koji postoji u Srbiji. Najvise volim burek sa sirom, ali je i sa mesom dobar, manje volim pitu sa mesom, ali je i dalje dobra, tako da preporucujem da probate bosanski burek, jako je ukusan. :-)

Изногуд

pre 2 godine

@only fools and horses
Управо тако, Турци Огузи, преци данашњих Турака по имену и језику, су слични данашњим туркијским народима, Ујгурима, Јакутима, па и Казакхстанцима него данашњим Турцима.

Zok1

pre 2 godine

Prvi zapisi o burekdžiji u Nišu su nastali u vreme kada je Sarajevo bilo Vrhbosna. Kada su krenuli u pohod na Bosnu, Turci su svratili na burek sa jogurtom u Nišu, pa nastavili dalje. Samo jelo su Turci preuzeli od drugih naroda i usavršili.

Kurajber

pre 2 godine

Zašto Srbi, za razliku od Bošnjaka, nisu u
pravu kad kažu burek sa sirom, mesom, pečurkama... ako je na turskom burek sve to? Kako kazati pekaru koji burek želiš, ako ne sa sirom, mesom...?
(Sergio, 02. avgust 2023 12:51)





ovo …sa sirom, sa mesom, sa krompirom je višak.

tompus

pre 2 godine

ja imam 60 godina...69 u prvi pošao...burek sir,meso,jabuke,višnja...to je bilo onda i ponekad prazan...ako je loš sir,bolje prazan,meso sa lukom bljak...sa sirom burek ako je isti taz dobar jevrh još ako je deknjav onako,podebeo,a ne da hrska i vrušti...zagrizeš on se radpadne u hiljade delova,nema se šta pojesti...što je deknjavi meni bio najbolji...zato jer tek onda osetiš ukus tog testa koji je jedinstven...i u tome je poenta..hrbo sir,meso. mogu to jesti i ovako svaki dan...ali burek iz tepsije deknjavi...auuu. da mi je to pojesti sada,taj ukus..pa pkb jogurt iz tetrapaka..nema dalje...vrh vrhova...kad se setim samo...

Mile

pre 2 godine

Burek je sa mesom samo! Raja je jos od 15 veka bila bogata zdrali samo meso svaki dan u bureku! Kakav sir, kakvo zelje, pa toga nema na Balkanu, samo meso! Bosna pogotovo poznata po govedini, ogromna otvorena prostranstva, Teksas Balkana, siluete milijardi goveda koje se sastavljaju sa horizontom gde god pogledas u Bosni, a Bosanci kauboji...

Znalac

pre 2 godine

Burek je iz Splita, Otomani su ukrali recept preko Austro-ugarske, pa je preko Srbije usao u Bosnu. Burek iz Splita je orignalni recept donesen iz Perzijskog carstva 928 godina i promijenjen je za krunidnbu kralja Tomislava.

tompus

pre 2 godine

za Vlado 
99% otomanske kuhinje nije njihovo, narucito ne poslastice. istrazi malo
(mj, 02. avgust 2023 13:21)

Zahvaljujemo se na glasu

persijsko

VEliki brat

pre 2 godine

"Burek čine tri sastojka: so, voda, brašno."

Pa, sad, ako je "prazan burek" u stvari burek, onda ta definicija jeste tačna. Međutim, burek ne može biti prazan (to što nema sira ili mesa, nego natrpaju sušenog luka i ko zna još čega je neka druga priča, ali između kora mora nešto da se ubaci), tako da je priča o bureku SA mesom ili SA sirom ili SA nečim drugim besmislena, jer izvorno burek mora imati taj neki nadev, prvo je bilo mleveno ili seckano meso, a danas da li će to biti mleveno meso, sir, ili nešto treće, potpuno je nebitno.



Burek je pita koja se ne mota kora, vec se slaze jedna na drugu i ima fil koji moze biti od mesa, sira, krompira, spanaca itd.
(detelinara, 2. avgust 2023 15:27)

Dakle, gibanica je u stvari burek sa sirom?
Ako si probao ovo što se danas zove burek sa sirom i pravu gibanicu, sigurno si primetio razliku, ako ni u čemu drugom, onda bar u debljini (same gibanice u odnosu na burek, a i u debljini kora), kao i u količini sira.

Харун ел Рашид

pre 2 godine

Чекај мало, сад ми ништа није јасно. Ако је бурек настао у Турској, како у њему може бити свињске масти? Зар Турци једу свињетину?

tompus

pre 2 godine

Burek je vrsta testa. Odete do Turske i pogledate u pekari šta je njima burek. 
Kao kod nas gibanica. Nije isto gibanica i pita sa sirom.
(rebro, 02. avgust 2023 14:32)

Zahvaljujemo se 

jedini koji zna..bravo

Vlada

pre 2 godine

Ljudi niste probali burek ako niste bili kod "trovača" u Đušinoj (preko puta studentskog doma Vera Blagojević). Taj je definitivno nešto najbolje što sam jeo, a jeo sam burek po čitavoj bivšoj Jugi. I da, nije bitno da li je sa sirom ili mesom, svako nek naručuje po svom ukusu.

Milan

pre 2 godine

@Milan:
I samo da dodam da je prvi burek napravljen 1496. godine u Nisu i 1520. je standardizovan.
(Runchinoi, 3. avgust 2023 10:52)

Dozvolite mi da dodam neke interesantne detalje i da dam malu ispravka. Burek vodi poreklo iz Anadolije - to svi znamo. Turci su majstori koji su smislili jelo. Medjutim, ne 1496. vec 1498. (malo da nateramo mak na konac :-)), je Mehmed Oğlu rodom iz Istanbula, a koji je živeo i radio u Nišu kao pekar, izmislio i napravio prvi "okrugli" burek. To je ono što smo mi u Srbiji prihvatili kao burek i to je ono što zovemo burekom. Dakle u tepsiji, okrugli burek, tj. naš domaći burek jeste nastao u Srbiji, izmišljen je u Nišu daleke 1498. i odatle se proširio na sva ostala mesta. Evo i linka do wikipedije: https://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rek

Krempita

pre 2 godine

“Kako kazati pekaru koji burek želiš, ako ne sa sirom, mesom...?”
(Sergio, 02. avgust 2023 12:51)
….pa sirnica, zeljanica, tikvenjača, kupusnjača itd…samo treba mozak uključiti ali i to je mnogima teško…

ja

pre 2 godine

Burek je izvorno rimsko jelo, koje su preuzeli Romeji (istočni Rimljani - Vizantinci), pa su Turci, kad su osvojili vizantijsku Anatoliju, preuzeli ovo jelo i krstili ga burek. Izvorno jelo se zvalo placenta i spremalo se od kora i sira (zamislite!). Burek je “kodifikovan” u 16. veku, kada je turski burekdžija iz Niša, zapisao njegov recept (mislim da se taj recept i dan-danas čuva u Narodnom muzeju u Beogradu) - zato se Nišlije danas diče time da su postojbina bureka. I taj prvi recept kaže da se burek sprema od kora, ovčijeg loja i sira (zamislite!). Po meni, burek može da bude punjen bilo kojom namirnicom, al ako ćemo po PS-u i po istoriji, jedini pravi burek je sa sirom…

Slava Ruskoj vojsci

pre 2 godine

U Srbiji postoji : burek sa sirom, gibanica i pita sa sirom. I sve je to sa razlicirim izgledom, teksturom, ukusom. Najbolji burek sam jeo vise puta na jednom kiosku na zeleznickoj stanici u Zagrebu, i bio je najbolji jer je uvek bio svez i vruc, i konstantno su pekli i prodavali, tako da kad dodjes on se uvek pusi, vruc i ukusan, i naravno samo sa SIROM.

Смрда

pre 2 godine

Исправно би било Србијанци и Босанци, а не Срби и Босанци, јер Босанци могу да буду Срби и обрнуто.

Kurajber

pre 2 godine

Zašto Srbi, za razliku od Bošnjaka, nisu u
pravu kad kažu burek sa sirom, mesom, pečurkama... ako je na turskom burek sve to? Kako kazati pekaru koji burek želiš, ako ne sa sirom, mesom...?
(Sergio, 02. avgust 2023 12:51)





ovo …sa sirom, sa mesom, sa krompirom je višak.

only fools and horses

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 2. avgust 2023 12:55)

Otomani su bili nomadi, ratničko pleme koje nije imalo ni poljoprivredu, ni metalurgiju, niti bilo šta slično. kuhinja im je bila sastavljena od par osnovnih jela, jezik vrlo ograničen. Ali znali su očigledno da ratuju i osvajaju i pri tom obogaćivali jezik, običaje, kuhinju. od persijanaca, kurda, Romeja odnosno Grka i Slovena odnosno Srba. Svi ti narodi su za njuh bili visoko civilizovani. Reći da smo mi od njih primali kuhinju, reči ili bilo kakvo znanje je smešno.

Макарије

pre 2 godine

Побогу, људи, докле ћете мијешати бабе и жабе?
Босанац је географска припадност, исто као и нпр. Херцеговац. Са друге стране, Србин је национална припадност, исто као и Бошњак, нпр.
Босанци, као нација, нису препознати ни у Уставу БиХ, чисто да знате.
А што се бурека тиче, зовите га како хоћете, док год је са месом...

Balkanski kompleksi,mitovi i legende

pre 2 godine

prvi burek je napravljen(stvoren)u Nišu, i bio je sa mesom,kasnije je poceo i sa sirom da se pravi...
(markedjani, 2. avgust 2023 12:25)....i amebe.

matori grobar

pre 2 godine

@only fools and horses
biće da si pomešao Seldžuke sa Otomanima. Otomanska, tj Osmanskq imperija postoji od 1299 god, pre toga su bili razni seldžučki kanati, koje je Osman ujedinio (po njemu Osmanska imperija, tj Osmanlije).
Kada su osvojili ove krajeve (XV vek) već su bili veoma civilizovani, bogate kulture (valjda i jezika, zavto ne znam).
Sa Romejima (Vizanticima, Grcima, kako ko želi) su u kontaktu od XI vekanibod njih jesu puno pokupili, kao i od Persijanaca i Arapa.
Od Balkanaca baš i ne.

Sergio

pre 2 godine

Zašto Srbi, za razliku od Bošnjaka, nisu u
pravu kad kažu burek sa sirom, mesom, pečurkama... ako je na turskom burek sve to? Kako kazati pekaru koji burek želiš, ako ne sa sirom, mesom...?

Gogi

pre 2 godine

Kao što gospodin Jevtić reče, sve je to kod njih (Turka) burek. A kod nas nije. Kod nas je burek i sa sirom i sa mesom, a drugo su pite (zamislite, i mi imamo filovano testo, i zovemo ga pita). A u Bosni je burek samo sa mesom. I svi smo u pravu. Svi imamo svoj stil.
P.S. Smaranje je već postalo ovo ,,šta je pravilno", oko svake sitnice. I dojadilo je već da sve što praktikujemo i radimo, pripisujemo drugima.

Damjan

pre 2 godine

Kako to mislite ni Srbi ni Bosanci? Ima mnogo Srba koji su Bosanci. Zamisli napisete ni Srbi ni Sremci? Cemu ta podela i mesanje baba i zaba? Ja sam Srbin Bosanac i ima nas jos par stotina hiljada. Objasnite mi kako da se podelim po pola i otpocnem raspravu i fight sa samim sobom. Hvala.

detelinara

pre 2 godine

Covek je potpuno u pravu. Bosanci umislili da su oni izumitelji bureka pa drugima sole pamet kako je burek samo sa mesom. Burek je pita koja se ne mota kora, vec se slaze jedna na drugu i ima fil koji moze biti od mesa, sira, krompira, spanaca itd.

yoda

pre 2 godine

1. Ko je ovog proglasio za vrhunskog autoriteta za rešenje jezičkih nedoumica
2. Ako je tačno ovo što je rekao znači da su Srbi u pravu jer mi sve zovemo burekom

S1pac

pre 2 godine

Ma daj, sad si celom svetu otvorio oči… a to da je izvorno iz Turske opet nema smisla kad ima više izvora među kojima se spominje i Niš. Znači može biti taj region pa su osmanlije u naletu nešto i pokupili.

sumadinac

pre 2 godine

@mozaks,

Da bi imao kvalitetan burek, moras da imas i kvalitetne sastojke. To vise nijedna buregdzinica nema. Pocni samo od masti koja ide u burek, ovo sto se sad prodaje po prodavnicama i domaca mast koja se pre topila sa cvarcima nema veze. Ni priblizno slicnog ukusa. Sir? Dal mislis da ovaj sitan mrvljeni sir sto prave mlekare i sir koji su pravile nase bake od sirista (zeludac krave, bika) moze da ima isti ukus? Nikad! Ja ti to kazem iz licnog iskustva, a imam 40 godina. Moja pokojna baba je do svoje smrti pregodinu dana sirila sir sa siristem tj po starinskom receptu. Nijed sir nije mogao niti moze sad da mu pridje po ukusu sa ovim kupovnim sirilima..

Смрда

pre 2 godine

Исправно би било Србијанци и Босанци, а не Срби и Босанци, јер Босанци могу да буду Срби и обрнуто.

Krempita

pre 2 godine

“Kako kazati pekaru koji burek želiš, ako ne sa sirom, mesom...?”
(Sergio, 02. avgust 2023 12:51)
….pa sirnica, zeljanica, tikvenjača, kupusnjača itd…samo treba mozak uključiti ali i to je mnogima teško…

Vladimir

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 2. avgust 2023 12:55)


????

rebro

pre 2 godine

Burek je vrsta testa. Odete do Turske i pogledate u pekari šta je njima burek.
Kao kod nas gibanica. Nije isto gibanica i pita sa sirom.

mladići borovi, devojke jele

pre 2 godine

burek je samo sa nutelom, kikiriki puterom i mangom, sve ostalo su pite
(milinko, 2. avgust 2023 13:14)


ne, ne i ne!!!
bez ananasa i avokada, to nije burek nego - lenja pita!

mozaks

pre 2 godine

sta god,kako god..danasnji burek sto vecina prave je jedna velika Nula.sve me moze reci kao burek sa testom,jer niti sira niti mesa iliti tkz sunke i kojekakvih gluposti sastojaka u danasnjem bureku.
sto bi rekao musterija u vicu o bgd prodavcu bureka..a majstore gde cuvas sir i meso?
a ovaj ce ko.iz topa..pa u frizideru,gde bih drugde..a na to musterija..super.onda izvadi iz frizidera i ubaci u ovo testo..
da,g.do burekdzije,a vazi za sve od severa do juga..burek je katastrofalno izgubio onu svoju svezinu i kvalitet..sira,mesa,jabuke..ni od korova,pa bi bilo lepo da malo pojacate kad vec pravite i prodajete proizvod koji nazivate ,,burek,,jer ovo sad sto se prodaje je blagi uzas u odnosu na nekadasnji proizvod.

gordana

pre 2 godine

U Srbiji se 60._90.god godina jeo samo burek sa mesom i sirom i taj ukus je specifican,posebno sa mesom koji sam vise jela u poslasticarnici"pariz"i u skolskom kiosku ,tako da neka razlika izmedju pita i bureka ipak postoji.

Mika

pre 2 godine

Voleo bih da vidim facu otodoksnog Bošnjaka
(mislim pre svega na kulinarstvo) kada bi
video laloške egzibicije tipa burek sa višnjama
(meni je super), ili možda i beogradske tipa
burek sa eurokremom (ovo nisam probao čini mi
se Too Heavy).

Мики

pre 2 godine

Мени бурек више представља облик него састав. Пите су у облику ролата, па савијене у кружницу или се ређају право у тепсију, а бурек се увек спрема у округлим тепсијама, коре се слажу једна на другу, када се заврши са слагањем, бурек се окрене наопачке, да би на врху била само једна кора и да се не раздвоји. То је сва мудрина. Који ће надев бити, то их само ближе одређује. Тако да бурек може бити и са сиром и са месом, баш као и пита.

Milorad

pre 2 godine

Znači u Turskoj:
Daj mi burek.
(A pošto ih ima sa mesom, sirom itd), prodavačica pita:
sa čim?
Sa sirom,
ergo burek sa sirom.
Ergo, trebaš biti bosanac pa komplikovati ovo.

Јабучило

pre 2 godine

Kod nas u Srbiji je burek sa sirom i mesom

И празан и са вишњама и са јабукама итд. Давно је био и са јајима (и није био лош). Ону абомимацију са нутелом ћемо свесно заборавити.

Gong

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 02. avgust 2023 12:55)

Bravo za izbor reči "otomansko", a ne "tursko". Zapravo, otomanska imperija je napravila kompilaciju iz svih osvojenih prostora, malo šta su izvorno imali kao svoje, ali sada imaju zaostavštinu sa tri kontinenta, pa je zovu "Turskom kuhinjom".

Komša

pre 2 godine

"Мени бурек више представља облик него састав"

Više način pripreme.
I sastav testa.
Burek je u stvari neka vrsta starinske "fast - fud" pite.
Po kvalitetu ne može da pridje običnoj piti jer je njena kora bogatija. Ali pita zahteva vremena.
Burek zahteva vestinu.
Majstorstvo.
I brzinu.
Ne razvlači se kao kora nego se "baca".
Sve ostalo nema veze - i burek i pita mogu biti filovani bilo čime.
Buregdzije i koradzije su pisebni zanati (Makedonci odlični majstori kad su kore za pitu i gibanju u pitanju) .

Dejan

pre 2 godine

Moje misljenje je da u Bosni nemaju ono sto je u Srbiji burek. U Bosni burekom nazivaju ono sto se u Srbiji zove pita sa mesom. I tu se cela prica zavrsava. Srpski bure i bosanski burek niti imaju isti oblik, niti se isto sprema, niti isto krcka po zubom, niti imaju isti miris niti isti ukus. Dva totalno razlicita peciva. Anomalija ovde je da u Bosni pitu sa mesom zovu burek, a pite sa drugim filom nazivaju - pita, sirnica, krompirusa ili kako god da zovu. Zapravo, u Bosni nemaju uopste burek koji postoji u Srbiji. Najvise volim burek sa sirom, ali je i sa mesom dobar, manje volim pitu sa mesom, ali je i dalje dobra, tako da preporucujem da probate bosanski burek, jako je ukusan. :-)

Kole

pre 2 godine

Turci su prvo došli u Srbiju, pa tek onda u Bosnu, tako da smo mi prvi jeli i pravili burek dok još oni nisu ni znali šta je burek. Tu raspravu oni potenciraju kao da je to nešto što su oni izmislili. Uostalom, svako u svom kraju ima drugačije nazive za potpuno ista jela. Mi kažemo prasetina,a Hrvati odojak. I sad ja treba njima da zvocam kako nisu u pravu. Ja inače jedem samo burek sa sirom jer od onog sa mesom tri dana pijem sodu bikarbonu. Najbolju burek u Bgd je kod Rankovića.

Mirko

pre 2 godine

Bio je jedan makedonac koji je imao svoju radnju u Budimpesti. Pravio je burek sa bananama. E sto je to bila bomba za stomak, a odlicno.

Argentto

pre 2 godine

Nek je on meni vruc, sa krckavom koricom.... prazan, sa mesom, sa sirom.. totalno nebitno... a pri prvom zalogaju jos vise nebitno je kako ga ko zove...

ja

pre 2 godine

Burek je izvorno rimsko jelo, koje su preuzeli Romeji (istočni Rimljani - Vizantinci), pa su Turci, kad su osvojili vizantijsku Anatoliju, preuzeli ovo jelo i krstili ga burek. Izvorno jelo se zvalo placenta i spremalo se od kora i sira (zamislite!). Burek je “kodifikovan” u 16. veku, kada je turski burekdžija iz Niša, zapisao njegov recept (mislim da se taj recept i dan-danas čuva u Narodnom muzeju u Beogradu) - zato se Nišlije danas diče time da su postojbina bureka. I taj prvi recept kaže da se burek sprema od kora, ovčijeg loja i sira (zamislite!). Po meni, burek može da bude punjen bilo kojom namirnicom, al ako ćemo po PS-u i po istoriji, jedini pravi burek je sa sirom…

Slava Ruskoj vojsci

pre 2 godine

U Srbiji postoji : burek sa sirom, gibanica i pita sa sirom. I sve je to sa razlicirim izgledom, teksturom, ukusom. Najbolji burek sam jeo vise puta na jednom kiosku na zeleznickoj stanici u Zagrebu, i bio je najbolji jer je uvek bio svez i vruc, i konstantno su pekli i prodavali, tako da kad dodjes on se uvek pusi, vruc i ukusan, i naravno samo sa SIROM.

Харун ел Рашид

pre 2 godine

Чекај мало, сад ми ништа није јасно. Ако је бурек настао у Турској, како у њему може бити свињске масти? Зар Турци једу свињетину?

Milan

pre 2 godine

@Milan:
I samo da dodam da je prvi burek napravljen 1496. godine u Nisu i 1520. je standardizovan.
(Runchinoi, 3. avgust 2023 10:52)

Dozvolite mi da dodam neke interesantne detalje i da dam malu ispravka. Burek vodi poreklo iz Anadolije - to svi znamo. Turci su majstori koji su smislili jelo. Medjutim, ne 1496. vec 1498. (malo da nateramo mak na konac :-)), je Mehmed Oğlu rodom iz Istanbula, a koji je živeo i radio u Nišu kao pekar, izmislio i napravio prvi "okrugli" burek. To je ono što smo mi u Srbiji prihvatili kao burek i to je ono što zovemo burekom. Dakle u tepsiji, okrugli burek, tj. naš domaći burek jeste nastao u Srbiji, izmišljen je u Nišu daleke 1498. i odatle se proširio na sva ostala mesta. Evo i linka do wikipedije: https://en.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6rek

Znalac

pre 2 godine

Burek je iz Splita, Otomani su ukrali recept preko Austro-ugarske, pa je preko Srbije usao u Bosnu. Burek iz Splita je orignalni recept donesen iz Perzijskog carstva 928 godina i promijenjen je za krunidnbu kralja Tomislava.

Yu

pre 2 godine

A ko su "bosanci"?
(C i n i k, 02. avgust 2023 15:43)

Građani BiH koji žive u Bosni. Šta je sporno? Pitanje ti je tipa "Ko su Sremci?"

Vanja Petrović

pre 2 godine

Koliko god neki želeli da svojataju, burek nije naš izum. Naša reč burek je nastala od turske reči börek (prvobitno bögrek) a znači: kore nadevene sirom, mesom, zeljem, krompirom. Slična reč se javlja u persijkom jeziku burak (بورک) koja vuče poreklo iz Pahlavi jezika (Pārsīk) gde se kaže bōrak i odnosi se na svako jelo napravljeno od nadeveni kora (koje se prave od već poznate kombinacije brašna, vode i ulja).
Inače, probala sam burek u Grčkoj, Turskoj, Kipru, i naravno kod nas i u zemljama ex YU. Najbolji na svetu mi je naš burek sa mesom pa onda turski burek sa zeljem i sirom, i grčki sa krompirom koji se pravi samo u vreme velikih postova.

Ne mogu da kažem da sam generalno oduševljena grčkim burekom sa sirom (zemlja u kojoj živim), ali ako ste u Solunu, ne zaboravite da probate njihovu verziju smotanog bureka sa mesom ili sirom. Prava poslastica!

Mile

pre 2 godine

Burek je sa mesom samo! Raja je jos od 15 veka bila bogata zdrali samo meso svaki dan u bureku! Kakav sir, kakvo zelje, pa toga nema na Balkanu, samo meso! Bosna pogotovo poznata po govedini, ogromna otvorena prostranstva, Teksas Balkana, siluete milijardi goveda koje se sastavljaju sa horizontom gde god pogledas u Bosni, a Bosanci kauboji...

Pantagruel

pre 2 godine

Сећа ли се неко филма "Шешир професора Косте Вујића"? Радња у њему се дешава крајем 19. или почетком 20. века, а главни јунак има свог омиљеног пекара који специјално за њега прави бурек са пужевима.

tompus

pre 2 godine

Burek je vrsta testa. Odete do Turske i pogledate u pekari šta je njima burek. 
Kao kod nas gibanica. Nije isto gibanica i pita sa sirom.
(rebro, 02. avgust 2023 14:32)

Zahvaljujemo se 

jedini koji zna..bravo

tompus

pre 2 godine

ja imam 60 godina...69 u prvi pošao...burek sir,meso,jabuke,višnja...to je bilo onda i ponekad prazan...ako je loš sir,bolje prazan,meso sa lukom bljak...sa sirom burek ako je isti taz dobar jevrh još ako je deknjav onako,podebeo,a ne da hrska i vrušti...zagrizeš on se radpadne u hiljade delova,nema se šta pojesti...što je deknjavi meni bio najbolji...zato jer tek onda osetiš ukus tog testa koji je jedinstven...i u tome je poenta..hrbo sir,meso. mogu to jesti i ovako svaki dan...ali burek iz tepsije deknjavi...auuu. da mi je to pojesti sada,taj ukus..pa pkb jogurt iz tetrapaka..nema dalje...vrh vrhova...kad se setim samo...

Грифон

pre 2 godine

Ја сам Бурекџија и пун ми.. Бурека и Пита и ових преко Дрине што ме уче шта је шта.

VEliki brat

pre 2 godine

"Burek čine tri sastojka: so, voda, brašno."

Pa, sad, ako je "prazan burek" u stvari burek, onda ta definicija jeste tačna. Međutim, burek ne može biti prazan (to što nema sira ili mesa, nego natrpaju sušenog luka i ko zna još čega je neka druga priča, ali između kora mora nešto da se ubaci), tako da je priča o bureku SA mesom ili SA sirom ili SA nečim drugim besmislena, jer izvorno burek mora imati taj neki nadev, prvo je bilo mleveno ili seckano meso, a danas da li će to biti mleveno meso, sir, ili nešto treće, potpuno je nebitno.



Burek je pita koja se ne mota kora, vec se slaze jedna na drugu i ima fil koji moze biti od mesa, sira, krompira, spanaca itd.
(detelinara, 2. avgust 2023 15:27)

Dakle, gibanica je u stvari burek sa sirom?
Ako si probao ovo što se danas zove burek sa sirom i pravu gibanicu, sigurno si primetio razliku, ako ni u čemu drugom, onda bar u debljini (same gibanice u odnosu na burek, a i u debljini kora), kao i u količini sira.

Neko iz nekog naroda

pre 2 godine

Побогу, људи, докле ћете мијешати бабе и жабе?
Босанац је географска припадност, исто као и нпр. Херцеговац. Са друге стране, Србин је национална припадност, исто као и Бошњак, нпр.
Босанци, као нација, нису препознати ни у Уставу БиХ, чисто да знате….
(Макарије, 2. avgust 2023 13:52)

Makarije, druže, nemoj da zameriš, ali meni je sve to isto. I Bosanci i Hercegovanci, i Srbi, i Muslimani, i Hrvati, ko god da tamo živi. Sve je to meni isto i sve mi je to lepo. A burek?
Nek je samo ukusan, kako god da ga zvali.
Sve je to Tursko, a dosta i Persijsko, to je još starija kultura.
Svim ljudima dobre volje prijatno veče želim!

Milan

pre 2 godine

U Srbiji postoje bureci i pite. Burek moze biti sa cime god se napuni, dakle sa mesom, sirom, spanacem, krompiron, sunkom i tako dalje. Burek ima specificno tanko, krckavo spolja, meko testo iznutra i zamascen je, pravi se u tepsiji, kruznog je oblika ceo a secka se na trouglove kako se servira i najbolje ide uz jogurt. Burek je slagan odozgore, nije savijan. Dakle u Srbiji burek nije nekakva kobasica od testa savijena sa gumastim testom i ne ide uz ajran. Ovo je vzana razlika jer burek ovako napravljen ima specifican ukus. Pita u Srbiji je isto od testa, ali se slaze u drugaciji oblik, isto moze biti sa cime god - mesom, sirom, spanacem, pecurkama, koprivom. Taj bosanski "savijen" burek sa mesom bi bio pita sa mesom u Srbiji. Burek i pita su totalno razlicite stvari u Srbiji, jer su razlicitog oblika, teksture i ukusa, te je to Srpski jezik odlicno opisao dajuci razlicita imena razlicitim stvarima i sa opisom sa cime je, jer burek sa mesom ima razliciti ukus od bureka sa prazilukom, a pita sa prazilukom ima razliciti ukus od bureka sa prazilukom. A imamo i gibanicu. Gibanica je nesto trece. Gibanica je fenomenalna. Prica da je burek samo sa mesom, a burek sa sirom je pita sirnica je totalno netacna i ne pije vodu u Srbiji.

tompus

pre 2 godine

za Vlado 
99% otomanske kuhinje nije njihovo, narucito ne poslastice. istrazi malo
(mj, 02. avgust 2023 13:21)

Zahvaljujemo se na glasu

persijsko

Изногуд

pre 2 godine

@only fools and horses
Управо тако, Турци Огузи, преци данашњих Турака по имену и језику, су слични данашњим туркијским народима, Ујгурима, Јакутима, па и Казакхстанцима него данашњим Турцима.

Vlada

pre 2 godine

Ljudi niste probali burek ako niste bili kod "trovača" u Đušinoj (preko puta studentskog doma Vera Blagojević). Taj je definitivno nešto najbolje što sam jeo, a jeo sam burek po čitavoj bivšoj Jugi. I da, nije bitno da li je sa sirom ili mesom, svako nek naručuje po svom ukusu.

Zok1

pre 2 godine

Prvi zapisi o burekdžiji u Nišu su nastali u vreme kada je Sarajevo bilo Vrhbosna. Kada su krenuli u pohod na Bosnu, Turci su svratili na burek sa jogurtom u Nišu, pa nastavili dalje. Samo jelo su Turci preuzeli od drugih naroda i usavršili.

Logika umrla

pre 2 godine

Normalno da ne znaju kad je 99% bosanske i srpske kuhinje otomansko, a to šta se tu kuva nema veze s originalnom.
(Vlado, 2. avgust 2023 12:55)

Ako nema veze sa otomanskim originalom, kako je onda otomansko?

Ommm

pre 2 godine

Naša kućna verzija bureka je gibanica i ona prava od kora koje se razvlače na okruglom astalu je svemirski brod u odnosu na bilo koji burek. Tu ide mlad malo slan sir i obavezno malo kamaka. To su nekad pravile naše majke i tetke, ali to sve manje osoba ume da razvuče.