Stručnjaci već dugo upozoravaju da previše gledanja u ekran može uticati na dečju koncentraciju, raspoloženje i vid. Uz to, internet ponekad nosi i rizike poput cyberbullyinga ili sadržaja koji nije primeren njihovom uzrastu.A sada nova istraživanja donose i dodatne podatke o tome u kojoj dobi mobilni telefoni mogu biti najštetniji za zdravlje dece. Najnovija studija objavljena u časopisu Pediatrics pokazala je da su deca koja su dobila mobilni pre 12. godine sklonija razvoju depresije, gojenja i loših navika spavanja u odnosu na vršnjake koji ga nisu imali. Što je dete mlađe kad dobije mobilni, to je rizik veći, posebno za pretilost i manjak sna.Istraživanje je obuhvatilo više od 10.500 dece uključenih u najveću dugoročnu studiju razvoja dečjeg mozga do sada. Iako rezultati ne dokazuju da mobilni izaziva ove probleme, stručnjaci upozoravaju da preterano korišćenje može značiti manje druženja, manje kretanja i kraći san, a to je sve ono što klincima treba da bi zdravo rasli.Geber86/ShutterstockNa primer, jedno istraživanje iz 2023. pokazalo je da je čak 17% dece od 11 i 12 godina spavalo s uređajem u sobi i često se budilo zbog notifikacija. Uz to, više od 80% dece od 11 do 17 godina ne postiže preporučeni devni nivo telesne aktivnosti, delimično i zato što su jednostavno "zalepljeni" za ekran. Manjak kretanja može dovesti do slabijeg zdravlja, ali i narušenih socijalnih veština. A upravo je period adolescencije ključan za njihov fizički i mentalni razvoj."Kad detetu dajete mobilni, mislite na to kao na važnu odluku za njegovo zdravlje i ponašajte se u skladu s tim", poručio je za NYPost dr Ren Barzilej, glavni autor studije i dečji psihijatar iz Dečje bolnice u Filadelfiji. Naglasio je i da je "dete od 12 godina jako, jako različito od tinejdžera od 16 godina".Yuganov Konstantin/ShutterstockZanimljivo, većina roditelja ipak svojoj deci daje mobilni oko 11. ili 12. godine, najčešće zbog sigurnosti i brze komunikacije. No istraživanja nisu nedvosmislena. Neka pokazuju snažnu povezanost između mobilnog i mentalnog zdravlja, a neke studije nalaze minimalan učinak. Recimo, istraživanje sa Stenforda nije pokazalo da deca koja dobiju mobilni pre 11. godine imaju više problema sa snom, školom ili depresivnim simptomima.Ipak, sve više roditelja odlučuje se na odlaganje, barem dok procene da je dete dovoljno odgovorno i emocionalno zrelo za tu veliku obavezu. Ne treba zaboraviti ni nas odrasle. Sopstvene navike pred ekranom imaju ogroman uticaj na decu, posebno na bebe i malu decu, čije se socijalne vještine i povezanost s roditeljima lako poremete ako je mobilni stalno "u rukama".Halfpoint/Shutterstock 
Deca koja dobiju mobilni pre ovog uzrasta sklonija su depresiji i gojenju
Kada je pravo vreme da dijete dobije svoj prvi mobilni telefon? To je večna dilema među roditeljima.
04.12.2025.
8:36
Izvor: miss7mama.24sata.hr/Karina Šiždrak
Vrati se na vest
0 Ostavite komentar
Najviše komentara
Razlika od 34 godine nije ih sprečila: Poznati političar se oženio prelepom plavušom FOTO
Finski političar je dospeo u centar pažnje nakon što su objavljene fotografije sa njegovog venčanja, na kojima uživa pored 34 godine mlađe plavuše.
21:54
10.8.2026.
4 d
"Kad vidimo ženu koja prirodno stari, odmah se zabrinemo" FOTO/VIDEO
Ana Faris je često na meti komentara zbog svog izgleda, ali i činjenice da se još uvek nije odlučila za estetske korekcije.
18:43
10.8.2026.
4 d
Udala se ćerka Demi Mur i Brusa Vilisa: Venčanica pravljena 712 sati FOTO
U intimnoj atmosferi i u prisustvu najbližih članova porodice, prijatelja i odabranih zvanica rekla je "da".
9:32
10.8.2026.
5 d
Ne propustite
"Agresivna" reperka oživela trend iz 2000-ih: Utegla se, a na nogama iznenađenje FOTO
Nekada smo ih sve nosile, a čini se da se njoj posebno dopadaju jer ih je odabrala za svoj novi spot.
15:55
15.8.2026.
1 h
Vrata sreće se otvaraju do kraja avgusta i ovi horoskopski znakovi će doživeti procvat
Tri znaka do kraja avgusta ulaze u najlepši deo leta. Očekuju ih lepe vesti, prijatna iznenađenja i period za pamćenje.
19:00
13.8.2026.
1 d
Znate li šta je pravilo 72 sata? Sačuvaće vašu vezu od propasti
Ništa vas ne košta da probate, možda baš vama ovo pravilo pomogne.
20:00
13.8.2026.
1 d
Superstav
Ubiće nas strah od samoće
Kako je princ Hari jednim gestom "ukrao šou" Megan Markl: Sve se dogodilo u "Master Chef-u" (VIDEO)
Megan Markl gostovala je u popularnoj emisiji Master Chef Australija tokom svog i Harijevog putovanja u Australiju, a tom prilikom njen suprug je uspeo jednim gestom da joj "ukrade šou".
9:29
29.7.2026.
17 d
Pobednik 5. sezone "MasterChef Srbija", Amer Hamza, otkriva svoj recept za preukusni PILEĆI BURGER!
Sigurni smo da se topi u ustima.
9:11
18.6.2026.
58 d
Osvojio je titulu MasterChefa, pravio najkomplikovanija jela, a nećete verovati ŠTA Amer najviše voli sebi da sprema!
Nikada ne biste rekli da je nešto ovako jednostavno i brzo, zapravo omiljeno jelo jednog MasterChefa.
12:29
6.6.2026.
70 d
Amerov POBEDNIČKI RECEPT! Njegova interpretacija tiramisua dovela ga je do 1. mesta u MasterChefu!
Prava rapsodija ukusa...
10:33
6.6.2026.
70 d